top of page
boczne4.jpg
Kontekst edukacyjny

W pracy z uczniami terapia kognitywna koncentruje siÄ™ przede wszystkim na ksztaÅ‚towaniu i rozwijaniu kompetencji samodzielnego uczenia siÄ™ oraz na eliminowaniu deficytów poznawczych ujawniajÄ…cych siÄ™ w przebiegu wiÄ™kszoÅ›ci zaburzeÅ„ neurorozwojowych (w tym specyficznych zaburzeÅ„ uczenia siÄ™) poprzez ksztaÅ‚towanie nowych strategii poznawczych. Terapeuta w pracy z uczniem stosujÄ…c techniki mediacyjne tworzy i wzmacnia poznawcze strategie i umiejÄ™tnoÅ›ci swojego podopiecznego, w taki sposób aby ten mógÅ‚ wykorzystać je w pracy nad problemami i zagadnieniami typowo szkolnymi, ale też w sytuacjach dnia codziennego. Jednym z najszybciej ujawniajÄ…cych siÄ™ efektów terapii kognitywnej jest wzrost samodzielnoÅ›ci ucznia w myÅ›leniu, zwiÄ™kszenie aktywnoÅ›ci podczas lekcji, poprawa koncentracji uwagi oraz wzrost ciekawoÅ›ci poznawczej. W dÅ‚uższej perspektywie czasowej terapia kognitywna skutkuje utrwaleniem prawidÅ‚owych strategii poznawczych umożliwiajÄ…cych efektywne rozwiÄ…zywanie różnego typu problemów poznawczych, również tych zupeÅ‚nie nowych, wczeÅ›niej niećwiczonych. Standardowy cykl spotkaÅ„ terapeutycznych obejmuje Å›rednio, w zależnoÅ›ci od głębokoÅ›ci problemu, od jednego do dwóch semestrów cotygodniowych spotkaÅ„. Jedno spotkanie trwa zwykle sześćdziesiÄ…t minut i prowadzone jest albo na terenie szkoÅ‚y (jeÅ›li szkoÅ‚a zatrudnia terapeutów kognitywnych) albo poza niÄ… (w poradni, gabinecie terapeutycznym, bÄ…dź bezpoÅ›rednio w domu ucznia). 

​

Kontekst kliniczny

W pracy z pacjentami terapia kognitywna koncentruje siÄ™ przede wszystkim na eliminowaniu deficytów poznawczych powstaÅ‚ych w wyniku zmian otÄ™piennych (urazy czaszkowo-mózgowe, choroby neurologiczne, itp.) bÄ…dź lżejszych trudnoÅ›ci poznawczych przejawianych przez pacjentów w wieku od 3 do 6 r.ż. (metodologia IE BASIC) oraz dzieci od 7 r.ż. i pacjentów dorosÅ‚ych. Terapeuta stosujÄ…c techniki mediacyjne tworzy lub odtwarza i nastÄ™pnie wzmacnia strategie i umiejÄ™tnoÅ›ci poznawcze pacjenta rozbudowujÄ…c jego kompetencje w zakresie myÅ›lenia, rozumowania niższego i wyższego rzÄ™du oraz myÅ›lenia krytycznego. RolÄ… terapeuty w terapii kognitywnej jest również odtwarzanie i poszerzanie kompetencji jÄ™zykowych pacjenta niezbÄ™dnych do samodzielnego funkcjonowania. W warunkach klinicznych spotkania terapeutyczne prowadzi siÄ™ codziennie lub w wybrane dni tygodnia (w zależnoÅ›ci od wydolnoÅ›ci pacjenta) w okresie hospitalizacji i/lub w trybie ambulatoryjnym w kilkumiesiÄ™cznym cyklu cotygodniowych sesji terapeutycznych. Oprócz wersji standardowej dostÄ™pna jest również skrócona wersja oddziaÅ‚ywaÅ„ terapeutycznych, która zajmuje okoÅ‚o 25 godzin.

​

Kontekst biznesowy

W pracy z pracownikami oraz kadrÄ… menadżerskÄ… treningi kognitywne koncentrujÄ… siÄ™ przede wszystkim na korygowaniu nieefektywnych schematów poznawczych utrudniajÄ…cych pracÄ™ nad różnego typu problemami, poprzez ksztaÅ‚towanie nowych strategii poznawczych oraz ksztaÅ‚tuje nastawienie na rozwój. Terapeuta lub dyplomowany coach stosujÄ…c techniki mediative learning tworzy i wzmacnia poznawcze kompetencje pracownika, w taki sposób aby ten mógÅ‚ wykorzystać je w pracy nad problemami i wyzwaniami zwiÄ…zanymi wprost z jego stanowiskiem pracy i peÅ‚nionÄ… rolÄ… zawodowÄ… ale też w innych obszarach aktywnoÅ›ci zawodowej. Terapia kognitywna pozwala rozwinąć wachlarz zdolnoÅ›ci kluczowych dla procesu planowania i realizacji zadaÅ„ zarówno krótko- jak i dÅ‚ugoterminowych, zarówno tych indywidualnych jak i angażujÄ…cych zespóÅ‚.  W dÅ‚uższej perspektywie czasowej trening kognitywny skutkuje utrwaleniem prawidÅ‚owych strategii poznawczych umożliwiajÄ…cych efektywne rozwiÄ…zywanie różnego typu problemów poznawczych, również tych zupeÅ‚nie nowych, wczeÅ›niej niećwiczonych. ZwiÄ™ksza też elastyczność pracownika umożliwiajÄ…c mu szybkie dostosowywanie siÄ™ do wymogów zmieniajÄ…cego siÄ™ Å›rodowiska pracy (w przypadku zmian wymuszonych restrukturyzacjÄ… organizacji lub zmianÄ… Å›cieżki kariery pracownika). 

W warunkach biznesowych treningi kognitywne prowadzi siÄ™ ramach cyklu kilkunastu cotygodniowych sesji terapeutycznych. 

Jak zostać terapeutą kognitywnym?

Aby uzyskać wiedzÄ™, umiejÄ™tnoÅ›ci i uprawnienia do praktykowania terapii kognitywnej IE należy ukoÅ„czyć odpowiedni kurs terapeutyczny. Kurs koÅ„czy siÄ™ uzyskaniem krajowego oraz miÄ™dzynarodowego certyfikatu. 

 

Kurs IE-I uprawnia do prowadzenia oddziaÅ‚ywaÅ„ terapeutycznych metodÄ… terapii kognitywnej IE za pomocÄ… czterech standardowych instrumentów. 

 

Kurs IE-II jest dedykowany doÅ›wiadczonym terapeutom IE, którzy chcÄ… pogłębić swoje kompetencje terapeutyczne i rozszerzyć swój warsztat pracy o dodatkowe instrumenty. UkoÅ„czenie tego kursu możliwe jest jedynie po uprzednim ukoÅ„czeniu kursu IE-I.

 

Kurs IE-BASIC jest adresowany do terapeutów pracujÄ…cych z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz pacjentami z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…. UkoÅ„czenie tego kursu możliwe jest jedynie po uprzednim ukoÅ„czeniu kursu IE-I. 

 

Kursy w Polsce prowadzi jedyny uprawniony trener metody

– dr psych. Urszula Sajewicz-Radtke z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. Kursy miÄ™dzynarodowe organizowane sÄ… przez Instytut Feuersteina. 

Aktualny wykaz najbliższych kursów znajdziesz tu: https://pracowniatestow.pl/szkolenia#ie1

My Approach
bottom of page